Going Green (groen doen)

Groen doen, het is op veel fronten makkelijker gezegd dan gedaan. De ‘ groene’ technologie schreit wel voort maar heeft nog niet voor alles een oplossing. Daarbij komt dat ‘groene’ oplossingen door de nieuwigheid vaak nog hoger in de kosten zijn dan de conventionele methodes en op een toch nog steeds krappe markt met veel concurrentie en weinig marge is elke besparing op kosten nog steeds meer dan welkom. Ook privé zijn de oplossingen nog zeker niet voor iedereen binnen budget en op juiste maat als we alleen al kijken naar het elektrisch rijden (actieradius en oplaadpunten zijn nog beperkt in de mogelijkheden).
Duurzaam is het modewoord van deze dagen, bijna alle bedrijven gebruiken het in hun introductie naar de (aanstaande) klant al kun je nergens in hun bedrijfsvoering zien waar die duurzaamheid uit zou bestaan, het is gewoon een trend om in je uitingen te gebruiken. Natuurlijk er bestaan ook keurmerken, een van de bekendste is ondertussen het Fsc keurmerk voor hout maar soms worden die keurmerken door de branche zelf ontwikkeld en kun je deze zonder verder onderzoek kopen bij de overkoepelende brancheorganisatie en zijn dus niet altijd betrouwbaar. NS bijvoorbeeld gaat er prat op bij Eneco groene stroom af te nemen terwijl Eneco op dit moment zeker niet zoveel groene stroom produceert als ze verkopen en of ze dat in 2018 wel halen? (zeker als we dochteronderneming Oxxio meetellen).

bron: Consumentenbond, de gegevens in deze tabel komen uit 2015. Het onderzoek heeft alleen betrekking op de elektriciteitsmarkt

Moet je er dan wel aan doen? Zeker! daarom zit ik midden in een proces om mijn dak vol te leggen met zonnepanelen, nou ja midden in het proces… Ik ben in volle afwachting van een beslissing over een duurzaamheidslening (let op! geld lenen kost geld) omdat de initiële aanschaf mijn budget toch net iets te boven gaat. Het zal resulteren in een op jaarbasis volledig dekkende opbrengst van privé en zakelijk met de ruimte om meer op electra te doen en minder op gas, zijn ze daar in Groningen ook weer blij 😀

Dus als je denkt dat ik / Diebe Media niet aan groen of duurzaam doet dan heb je het mis, het heeft de volledige aandacht maar is het gebruik van de termen ‘groen’ en ‘duurzaam’ niet iets wat hier licht wordt opgevat zeker niet gebruikt wordt omdat dat trend is.

 

Share Button